Paasvakantie - Reisverslag uit Juan Domingo, Curaçao van barbje - WaarBenJij.nu Paasvakantie - Reisverslag uit Juan Domingo, Curaçao van barbje - WaarBenJij.nu

Paasvakantie

Door: Barb

Blijf op de hoogte en volg

01 Mei 2014 | Curaçao, Juan Domingo

Na drukke weken stage is het eindelijk tijd voor een welverdiende vakantie, 1 waar ik maar veel rust moet nemen om na de vakantie nog even hard te kunnen knallen.
Op 16 april was de laatste stage dag, waar ik niet veel heb gedaan gezien het feit dat de school én een paasontbijt had, én ook speelgoeddag - kinderen mogen hun speelgoed meenemen de laatste dag voor de vakantie. Therapie zat er dus niet in, en dus heb ik mij heerlijk vermaakt in groep 4. Daarna nog een paar uurtjes knallen op de kinderopvang, waar het ook niet heel druk was. Om uiteindelijk 's avonds lekker (alleen) naar Cabana te gaan. Waar medestagiaires ook heen zouden gaan.
Het was een leuke avond, geen alcohol wel helemaal loco.
Die donderdag was ik helemaal brak, ik heb overdag geslapen en 's avonds even een paar uurtjes opgepast. In tegenstelling tot de week daarvoor had ik dit keer geen energie om met ze te spelen. Gelukkig is het ook lekker om soms een filmpje te kijken of op de bank te hangen en galgje te spelen.
Na afloop, op de weg naar huis had mijn auto er geen zin meer in. Mijn auto was net als ik op, (slangetje van de koelvloeistof bleek kapot dus ik had thuis kunnen komen maar dan meer schade aangericht) dus heb ik de wegenwacht gebeld en die heeft me thuisgebracht. De volgende dag is die meteen gemaakt, nu was ik zo kapot dat ik goede vrijdag niks heb gedaan.

Pasen was gezellig, ik had met Shirley allemaal dingetjes gekocht voor een ontbijtje. Croissantjes, afbakbroodjes, een eitje en verse sap. Heel simpel en goedkoop maar wel gezellig! Op tweede paasdag zijn we naar grote Knip gegaan en hebben we heerlijk de dag op het strand verbleven.
Hier heb ik een studie verricht op de krabjes die er rond liepen..

In het zand zitten een heleboel kleine gaatjes waar, als er niemand langsloopt, een krab uit kruipt. Deze blijft vervolgens dicht bij zijn holletje om als er een mens aankomt (die de krabjes vaak niet eens opmerken) snel hierin terug te kruipen. Maar mensen die naar het water lopen, of uit het water komen nemen onder hun voeten zand mee en verplaatsen dit, waardoor er soms zand in het holletje van de krab terecht komt. Komisch om te zien is dat de krab, als de kust veilig is, een hele schep zand onder zijn schaar houdt, en uit het hol kruipt om het zand dan weg te gooien. Het ziet er heel leuk uit, een klein detail van de bijzondere natuur..

Dinsdags werd ik gevraagd om op de opvang extra te komen werken, de opvang had in de vakantie allemaal uitstapjes geregeld, en omdat er zoveel aanmeldingen waren en we werken met een 1 op 10 beleid was ik nodig. Het uitstapje dinsdag was Sea Aquarium, waar we zeekomkommers, zeesterren, (grote) escargots en zee-egels mochten vasthouden. Ook werden de verpleegsterhaaien gevoerd en hebben we bij de rondleiding schildpadden gezien. Tussendoor was er een dolfijnenshow, erg mooi en vermakelijk. Geen straf om te moeten werken, en dan gratis zo'n leuk uitstapje te hebben!
Woensdags gingen we naar het Curacao museum, erg leuk om spulletjes van vroeger te zien. Zo werd er vroeger veel gebruik gemaakt van Mahoniehout, aangezien dit vrij hard hout is zodat termieten er niet in komen. Het gaf alleen wel het effect dat er vele muggen waren, en de kinderen vinden deze informatie niet boeiend. Ik zat in een tweestrijd, want aan de ene kant wou ik dat de kinderen netjes luisterden, maar aan de andere kant begreep ik dat er niks aan was en de muggen vervelend waren. Ik heb toen heel erg hard gewerkt door de kinderen aan het werk te zetten. Op een enorm schilderij was te zien hoeveel verschillend soort werk er wel niet was, ik heb toen vragen aan de kinderen gesteld: 'Hoeveel mensen zijn er op dit schilderij, kun je 3 meloenen aanwijzen, hoeveel mensen werken aan een boot, wat doen die mensen met de vis?'
Daarna kwamen we een in ruimte waar een muziekinstrument stond, het geluid vonden ze mooi maar het verhaal niet. Een aantal kinderen liep steeds over een soort luik, ik heb toen gevraagd wat de kinderen dachten dat hier onder zat.. Prachtige fantasie!

"Daar onder zitten krokodillen en slangen, als er dan een dief in dit gebouw is en die rent de trap op om te vluchten naar buiten dan zetten ze het luik open en valt de dief in het gat."

Daarna kwam een allerleukst keukentje, waar werd uitgelegd waarom de muur rood met witte stippen was (om het licht te maken en vervelend voor vliegjes!). Maar de kinderen vonden ook dit niet boeiend. Mijn vraag was toen, wat ze het mooist vonden in de ruimte dit mochten ze aanwijzen en dan konden ze er iets over vertellen. Wisten ze het niet, dan kon dat worden verteld.

Tot slot zagen we nog de cabine van het eerste vliegtuig dat ooit naar Curacao is gevlogen. Die maakte toen 7 tussenstops en deed er 7 dagen over. Wat een wereld van een verschil vergeleken met nu.

Het is zo simpel om de kinderen hun interesse te prikkelen, helaas heeft het museum nog geen rondleidingen gericht op kinderen tot 12 jaar.. Misschien moet ik mijn ideeën maar gaan introduceren.

Donderdags was Verkeerspark, dit is een park met stoplichten, borden, pijlen etc. Gericht voor kinderen om lekker te fietsen, aangezien dat elders niet veilig is. Hier had ik mijn enkel lelijk bezeerd, gelukkig waren er ijsklontjes en een EHBOdoos met verband aanwezig.

Vrijdags viel ik in voor mijn collega, en heb ik me moeten vermaken op het strand. Was lekker rustig en leuk.

Toen was het weekend, en was mijn energie zo op dat ik lekker in bed ben gebleven. Maandag zou ik weer moeten werken, dit keer was het uitje een trolleytour door Punda en Scharloo. In een roze treintje genaamd 'Mi Dushi' kachelden we met zo'n 5km per uur door de straten. Zo heb ik wel weer nieuwe dingen gezien. Gek eigenlijk om iets tegen te komen waar ik al zo vaak langs ben gekomen, maar wat me nog nooit is opgevallen! Ook leuke nieuwe informatie gekregen en lekker makkelijk om zo te moeten werken. Daarna zijn we met de kinderen naar de Mac Donalds geweest, niet ideaal, er was geen speelruimte en 27 HappyMeals maken is niet zo klaar. Arme kinderen.. Gelukkig waren ze daarna blij en verzadigd en was mijn werkdag ook weer om.

Maandagmiddag heb ik echt een fantastisch vette duik gemaakt! Dit was met Marcel, een duikinstructeur bij Atlantis. De duik was hier ook. In tegenstelling tot vele duiken was dit een hele andere. We zouden gaan lionfish jagen. Lionfish is een vis zonder natuurlijke vijand, hij eet alles op en kan op deze manier heel snel groeien. Omdat hij eigenlijk niet op Curacao thuishoort is het toegestaan om er op te jagen, bovendien schijnt de smaak ervan ook goed te zijn. De duik was dus bedoeld om avondeten te krijgen!! In het water namen we dus een speer en een koker mee, de een na de andere lionfish werd gespiest en in de koker gedaan. Ik heb er zelf ook 1tje geprobeerd en dat was in 1 keer raak! Heel super vet!
Op een gegeven moment, vrijwel aan het begin van de duik moest ik voor mij kijken. (We keken natuurlijk naar beneden en tussen de rotsen waar de lionfish zich verstopt) Maar voor mij, op 3 meter afstand zwom een enorme schildpad! Echt zoooo ontzettend gaaf! Hij was zo chill aan het zwemmen, bleef hartstikke rustig en ik weet echt niet of ik op dat moment wel adem had gehaald...
Helaas bleek na afloop dat de 10 gevangen lionfishes allemaal te klein waren om er eten van te kunnen maken. Volgende keer beter! De keel werd doorgeknipt en daarna werden ze dood weer teruggegooid.

Dinsdag nog een laatste dagje werken, dit was in de middag en we gingen met water spelen.
2 juffen en 31 kinderen. Het was een ramp, ik weet niet hoe wij het hebben gered maar iedereen is heel gebleven. Ik moest eten opscheppen, terwijl mijn collega op zoveel springkinderen moest letten. Ook was er een rondleiding gepland voor mensen die de week erop nieuw zouden komen, dus was de enige optie om waterballonnen te maken dit te laten doen door een aantal kinderen. Die hadden hun waterpret binnen al ;).. Het was flink aanpoten, en ik heb een gigantische laag water over me heen gekregen.
30 kinderen met ieder een waterballon tegen mij met een waterspuit.. OEF!

Woensdag (gister) was het Koningsdag. Het was een prachtig bizar feestje. Eerst was ik met Marga en Shirley een rondje door Punda gegaan. Hier was markt, maar wel anders dan hoe die er in nederland uitziet. Marga was op zoek naar 3 zwarte zonnebrillen die door konden gaan voor een outfit van de Blues Brothers, uiteindelijk vonden ze ze ergens voor 8 gulden. Shirley zag hier een kinky oranje/roodachtige zonnebril en ik een heftig roze. Ik vroeg de verkoopster hoeveel ze kostten als we er 5 namen. 30 gulden! Dus 6 per bril, dat is toch weer een euro bespaart!
Daarna ben ik even in de Tijd geweest, een kroeg met foute nederlandse muziek, om daarna naar ScubaLodge te gaan. Hier heb ik heerlijke nutteloze gesprekken gevoerd. Daarna weer terug naar de Tijd, nog meer onzin gekletst en toen hadden Shirley en ik honger. Zijn we eten gaan halen en hebben we ons uitstekend vermaakt op het Plein.
Het was echt een bizar feest, normaal is er niet zoveel cultuurvariatie op feestjes. Er zijn vaak of veel locals, of veel studenten/ andere nederlanders. Dit was heel erg gemengd, en dus de muziek ook. We hebben de polonaise gedaan, bachatta en salsa gedanst en als een gek rond gesprongen. Om half 11 zijn we naar huis gegaan, we waren er immers al om kwart over twee.

En nu, ben ik helemaal gesloopt. Ik kan niks, ik word gek van dit ziekzijn en van dit ellendige gevoel. Elke keer dat ik denk beter te zijn en weer te kunnen doen wat ik altijd deed moet ik dat de volgende dag bekopen.
Ik kan nu nog tot maandag uitrusten, waarvan ik nog een dag doop tot stranddag, en de andere dagen huiswerk. En verder.. is het einde heel erg in zicht. Nog tussen de 70 en 80 dagen tot ik thuiskom..

Dat was het wel. Got everything up-to-date.
Ayo!

  • 02 Mei 2014 - 12:20

    Oma:

    Lief Barbje
    Ik heb met veel plezier je blog gelezen,en hoop dat je nu niet meer zo moe bent, al vind ik dat je wel heel veel dingen hebt gedaan. Daar zou ik ook moe van zijn, maar ik ben oud! Liefs van Opa en Oma XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 633
Totaal aantal bezoekers 28111

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2013 - 28 Juli 2014

305 dagen Jaarstage Curacao

Landen bezocht: