Curacao vs Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van barbje - WaarBenJij.nu Curacao vs Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van barbje - WaarBenJij.nu

Curacao vs Aruba

Door: Barb

07 Januari 2014 | Aruba, Oranjestad

Hoge temperaturen, helderblauw water en witte stranden, een langzaam bruiner wordende huid en geen last van seizoenen. Wie naar deze kenmerken kijkt zou zeggen dat er geen verschil is tussen Curaçao of Aruba, zo ook mijn eerste indruk. Op Aruba was ik de zomervakantie voorafgaand aan mijn studie al geweest, de planning om naar Curaçao te gaan was omdat daar mijn vak wordt uitgeoefend, en ja Curaçao of Aruba? Het is toch allebei warm zonnig en aangenaam.. Zo veel kan het toch niet van elkaar verschillen?

Ik betrapte mezelf er al gauw op, dat Curaçao compleet anders is dan Aruba. Nu ik 12 dagen op het mooie Aruba heb mogen vertoeven, weet ik wel weer echt beter. Het kan zijn dat het komt omdat ik op Curaçao woon en op Aruba slechts vakanties heb gehad, vaak zie je dan ook alleen de mooie kanten, maar met een oom levende op Aruba hoor ik genoeg verschillen. Deze zijn zichtbaar, merkbaar en kenbaar.

Beginnend bij het autoverkeer op Aruba, iedereen rijdt keurig, er wordt niet links ingehaald en de maximum snelheid wordt niet overschreden. Uitzonderingen daargelaten, dat is zelfs in Nederland. Curaçao overtreft Aruba hierin, wellicht komt dit omdat de wegen op Curaçao gewoon prut zijn, en op Aruba zit er zelden een gat in de weg.
Dan komen we bij een bruisend uitgaansleven een herinnering aan het Nederlandse uitgaansleven: bevalt het ene kroegje niet dan kan je zo naar de ander lopen. Op Curaçao is het echt de bedoeling dat je kiest waar je heen gaat, daar rij je vervolgens heen en dan moet je zo ongeveer de hele avond blijven of ergens anders heen rijden; het is gewoon niet naast elkaar.
En bij uitgaan horen natuurlijk mannen - Curacao of Aruba in beide gevallen krijg je aandacht. Verschil erin is dat op Aruba je als je meisje alleen over straat kunt, op Curacao is dit gevaarlijk. Met alle respect voor de gezellige Curaçaose, Aruba heeft nu eenmaal gewoon net iets mooiere en 'veiligere' jongens. Dan bedoel ik met veilig dat ze niet zo grensoverschrijdend zijn. Als je niet lastig gevallen wilt worden, dan moet je in beide gevallen niet over straat lopen.

De stranden zijn vervolgens een groot hoogtepunt van beide landen. Want zeg nu eerlijk, Curacao = zon, zee, strand en warmte dus bijkleuren. Aruba = zon, zee, strand en warmte dus bijkleuren. Hoe het kan dat 2 zo dicht bij elkaar liggende eilanden zo verschillend zijn is mij onbekend. Langerekte stranden, met heel fijn wit zand, helderblauw water en een prachtig uitzicht is zoals het Arubaanse strand zich kenmerkt. Baaitjes, veel stenen langs de rand, fijn wit zand en helderblauw water (wel iets minder want het zit immers in een baai dus de stroming en doorspoeling is anders) is hoe het strand van Curacao zich kenmerkt.

Buiten dat zijn er weinig mega grote hotels te zien op Curacao, op Aruba bruist het ervan, en zit je in de meest bekende hotels gewoon op 50 stappen van het strand. Op Curacao zie je slechts een hotel, maar eigenlijk niet in de hoogte.

Wie nu niet perse aan het strand denkt, maar aan een aangename natuur wil denken en daar van wil genieten heeft ook genoeg reden om te twijfelen. Zo zijn er op beide eilandjes hele mooie noordkanten; de kant met de grote rotsen waar het woeste water keihard tegen aan knalt. Niks zo krachtig als water, op Aruba ga je dan op zoek naar de Natural Bridge, die is wel ingestort, op Curacao kun je naar boca tabla gaan. Het resultaat is hetzelfde, woest slaande golven tegen hoge pijnlijke rotsen. Mocht je voor Aruba kiezen; en bij de Natural bridge is ook de natural pool in de buurt. Dan lig je in een grote kom gemaakt door de zee uit de rotsen. Er klotst regelmatig nieuw water vers van de zee in, en het schijnt dat je er niet meer uit wil! Hoe heerlijk is dat, ver weg van de bewoonde wereld in een rustig badje gemaakt van natuur, door natuur. Het geluid van de wind en zeer krachtig water, af en toe een spetter en een warm zonnetje..

Curacao heeft een bergachtig landschap, het regent er meer door de drukverschillen. Er zijn meer bergen en ook meer heuvels, wat een prachtig uitzicht geeft. Om maar te zwijgen over de Julianabrug, die nu voor de helft gerenoveerd is, een super hoge brug waar je met de auto over kunt om heel snel tussen Punda en Otrobanda te rijden. Het is het bekijken waard, en ook 's nachts; dan heb je een prachtig uitzicht op het grote eiland.
Aruba daarentegen is veel platter, je rijdt er niet veel omhoog of omlaag, er is maar 1 echte berg. De hooiberg. Het regent er minder vaak, alles is heel vlak. Ook zijn er meer cactussen en heb ik daar weer de divi-divi boom gezien, welke niet op Curacao te vinden is. Palmbomen zijn in beide landen, net als mangobomen, avocadobomen etc.

Er zijn veel punten die een overweging zijn, en ik vind het beide heerlijk om naar toe te gaan. De verschillen uiten zich ook in het toerisme deel, zo vind je op Curacao de Nederlands Antiliaanse Gulden, op Aruba is dat de Florin, beide guldens met dezelfde koers maar niet in het andere land te gebruiken. Overigens kun je op Aruba beter met de dollar betaald; dan weet je zeker dat ze niet een fooi inhouden.. De Arubaan is namelijk meer gespitst op de Amerikaan, er zijn 10000 hotelkamers, ervan uitgaande dat bijna iedereen met zijn tweeën komt weet je al dat er veel toeristen zijn. Op Curacao is het allemaal veel Nederlandser, er zijn ook heel wat minder hotelkamers iets minder dan de helft.
Mocht je geen engels spreken is Aruba een afrader; tenzij je spaans of papiaments spreekt. Op Curacao kun je met Nederlands iedereen aanspreken, maar je bent daar zeker een Makamba. Een vaste uitspraak Papiaments leren is er niet, ze spreken het er allebei net iets anders.
Bon pasku (paskoe) op Curacao, bon pasco (paaskoo) op Aruba.

Zo valt toch op dat de verschillen gigantisch zijn. Wie zich tevreden stelt met; MC, KFC, Burgerking of PizzaHut doet er goed aan om op Curacao te blijven. Maar soms een donut van Dunkindonut of lekker eten bij Tacobell kan ook aangenaam zijn; daarvoor is Aruba weer de bestemming. Want de tentjes die Curacao heeft, heeft Aruba ook en andersom niet, en dat terwijl Aruba toch vele malen kleiner is!

Mensen hebben ieder hun eigen voorkeuren, beide landen zijn de moeite waard. Waar zou jij voor kiezen??